torsdag, november 04, 2004

Varför kan man inte hålla sig hemma!

Rest har vi gjort sedan urminnes tider, men förr var det härjningståg av en eller annan sort. Att ge sig iväg hemifrån för att man var nyfiken eller bara ville se sig omkring förekom nog inte i samma utsträckning som idag. Man gav sig iväg för att kriga, plundra och skövla eller för att frälsa ogudaktiga själar. Turismen av idag är av en helt annan sort, även om en del kanske säger att härjningståg, det är det vi fortfarande sysslar med.

När jag växte upp på 40-talet förekom ingen turism jämförbar med den vi har nu. Om man åkte på semester höll man sig inom Sveriges gränser.Jag kände nästan inte till någon mer än ett fåtal som åkte utomlands. Jag hade en faster och farbror som åkte till Grekland och Italien under somrarna och de kom hem med de mest underbara presenter till oss barn och de skickade vykort, som visade blått hav, sandstränder, palmer och annat vackert. Och naturligtvis drömde man om att själv en dag få se de där konstiga länderna.

På 50-talet började så småningom charterresandet. De första planen gick till Spanien och det var verkligen stort på den tiden att få åka ut och möta andra seder och bruk. Kulturkrockar förekom naturligtvis. En herre från vår bygd sattes i spanskt fängelse för att han bytte om på stranden och inte använde sig av omklädningshytt.

När jag blev så gammal, att jag eventuellt skulle kunnat ge mig iväg ut i världen, hade jag träffat min man, vi hade skaffat barn och hade en ladugård full med mjölkkor som krävde skötsel varenda dag. Att ta semester var inte att tänka på och avbytarsystemet var ännu inte uppfunnet.

Allt kretsade runt familjen och gården. Jag gick på momskurser, bokföringskurser, kurser i djurskötsel och jag vet inte vad. Men så en dag fick jag se en annons om att det skulle starta en studiecirkel i italienska i Klintehamn. Italienska!! Italien, det där fantasktiska landet där de där fina presenter kom ifrån! Va kul, att få göra någonting så onyttigt som att lära sig ett språk.

Det var början till vårt resande, för naturligtvis måste de nyvunna kunskaperna testas till slut.
De första gångerna fick min man var hemma och jag åkte tillsammans med min mamma. Vi åkte till Terracina, som ligger straxt söder om Rom och där var vi två härliga veckor. Det var helt fantastiskt. Vi var i Rom, på Capri och i Pompeji och vi badade och solade trots att det var oktober månad och italienarna gick i skinnjackor och läderstövlar. Mina nyförvärvade kunskaper i språket fungerade faktiskt både på restauranger och i affärer, men prata.......

Inga kommentarer: