torsdag, juni 25, 2009

Några trevliga dagar i Stockholm

Anledningen till det lilla uppehållet i bloggandet beror på att vi gjort en resa till Stockholm några dagar. Vi åkte med båten i måndagsmorse och kom hem igår natt. Det är ett bra tag sedan vi var i Stockholm och jag ville träffa min syster Kerstin och få ta mig en titt på deras nya lägenhet.

Vi åkte med morgonbåten, så vi kom fram redan vid 12-tiden. Åke vill gärna bo inne i stan, så trots att Kerstin erbjudit oss att bo hos henne, så hade jag bokat rum på Rica Hotel på Slöjdgatan, som ligger centralt och bra, bara 500 meter från Centralen. (Kerstin bor på Lidingö ska jag väl tillägga)

Vi kunde inte få checka in på hotellet förrän kl 14.00, men gick dit med vår väska och satte in den i deras bagagerum så länge. Sen ringde jag till Kerstin och talade om att vi anlänt och då visade det sig att hon var alldeles i närheten, så då kom hon till hotellet och hämtade oss och så åkte vi tillsammans ut till Lidingö. Vi hade köpt varsitt 72-timmars SL-kort, så det var bara att åka iväg med tunnelbana och sedan vidare med bussen. De där korten är väldigt praktiska och verkligen prisvärda och man kan åka hur mycket som helst.



Lägenheten var jättetrevlig och här sitter Kerstin på sin fina balkong.


Kerstin bjöd oss på lunch på en restaurang, som låg precis i närheten av lägenheten och sedan tog vi buss/tunnelbana tillbaka till stan för att checka in på vårt hotell. Kerstin följde med oss för hon var lite nyfiken på hur rummen såg ut.


Hotellet var riktigt trevligt och det här är utsikten från vårt fönster. Det är vinterträdgården där vi sedan åt frukost om morgnarna.


På kvällen gick vi ut en stund och på Sergelstorg var det demonstration för Iran


Vi var inte ute så länge för vi var ganska trötta, så vi gick tillbaka till hotellet och åt middag i deras restaurang och sedan gick vi till vårt rum och såg på TV ett tag innan vi somnade. Det var ju första avsnittet av Montalbano och det vill jag ju inte missa.


På morgonen var det fullt av folk som var och åt frukost när jag tittade ut genom fönstret vid sjutiden, det var lite för tidigt för mig, så jag kröp i säng igen.


Vid niotiden gick vi och åt en härlig frukost och sedan gick vi ut på stan. Först gick vi ner till Hötorget och tittade på alla vackra blommor och grönsaker och en vända ner i Hötorgshallen var vi också. Sedan gick vi till Klarabergsgatan och busshållplatsen där, för vi hade haft lite funderingar på att åka ut till Skansen och se om de kommit igång med förberedelserna inför kvällens premiärprogam av Allsången. Bussarna ut till Djurgården var alldeles packade av folk, men så kom det en buss, som det såg ut att vara ganska gott om plats i, så där hoppade vi in. Bussen blev så småningom fullpackad med folk den också, men vi kom fram utan problem och sedan var det bara att betala inträdet, ta rulltrappan upp och sen var det inte så långt kvar till scenen. Det var redan massor av folk och repetitionerna pågick för fullt. Vi lyckades få bra platser och enda problemet var att det var gassande solsken och hemskt varmt. Från scenen påminde de oss hela tiden om att vi skulle komma ihåg att dricka och en vakt gick omkring med sprayflaskor och sprayade vatten på de som tyckte att det började kännas jobbigt.


På förmiddagen var det mest Henrik Dorsin som agerade. Tingeling-visan vet jag inte hur många gånger vi hörde.


Sedan gjorde de lunchuppehåll, vi åt en glass och satte oss i skuggan ett tag. Jag gick en promenad på Skansen och vid 13-tiden kom Kerstin också. Efter lunchen var det Tomas Ledin som repeterade sina nummer. Det var väldigt roligt att se, men värmen gjorde att vi gav upp till slut och vi beslutade oss för att ge oss.


När vi skulle åka från Skansen kom just spårvagnen, så då åkte vi med dem. Den här konduktören tycker jag är väldigt söt och han gick in för sin roll till 100%.


När vi steg av spårvagnen vid Nybroplan kom Kerstins man, Hassine och hämtade upp oss där och så följde vi med dem hem. Kerstin bjöd först på kaffe och sedan fick vi en härlig middag innan det var dags att se TV-versionen av Allsången. Jag måste ju säga att musiken var bra mycket bättre live.


Här sitter Kersin, Hassine och Åke på balkongen.


Onsdag morgon och redan dags för hemresa. Vi låg ganska länge, åt frukost och checkade ut från hotellet och sedan gick vi ut på stan. Vi tog en promenad till Centralen och där lämnade jag av Åke, medan jag gick och shoppade lite. Vid 12-tiden kom Kerstin och då beslutade vi oss för att det var för varmt att gå inne i stan, så vi tog färjan ut till Fjäderholmen. Åke har varit där en gång förut, men för mig var det första gången och jag tycker att det var jättemysigt där.


Fjäderholmens Krog


Här kommer den ena stora båten efter den andra


Kerstin har hittat en spännande kulspruta från andra världskriget


När vi kom tillbaka till Stockholm, mötte Hassine upp igen, vi hämtade vår väska på hotellet och så följde vi med ut till Lidingö en sväng igen. Kerstin bjöd på lite god kvällsmat och sen skjutsade de oss till Cityterminalen. Så återstod bara den lätt träliga hemresan och vid 1-tiden på natten var vi hemma igen. Trötta, men väldigt nöjda med vår resa. Tack Kerstin och Hassine, som tagit så väl hand om oss!

Inga kommentarer: